2. třída – VLČATA
paní učitelky:
Lenka Horálková
Iveta Vlachová
asistent pedagoga:
Petra Semančíková
Děti 4 – 5 leté
Podle nového zákona o předškolním vzdělávání rozpracovaném Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání dělíme rozvoj dítěte na jednotlivé oblasti:
- biologická oblast (dítě a jeho tělo)
- sociálně-kulturní oblast (dítě a společnost)
- psychologická oblast (dítě a jeho psychika)
- environmentální oblast (dítě a svět)
- interpersonální oblast (dítě a ten druhý)
Všechny sledované oblasti spolu úzce souvisí a vzájemně se prolínají. Zajištění zdravého vývoje a prospívání dítěte, jeho učení, socializace a společenská kultivace probíhá v postupných etapách, kterými musí každé dítě projít. Vývojové etapy nemohou být přesně časově ohraničené s ohledem na individuální možnosti, schopnosti a odlišnosti každého dítěte. Následující přehled činností, dovednosti a znalosti by měl sloužit pouze pro orientaci a inspiraci rodičů a pedagogů. Měli by však mít na paměti, že dítě je samostatnou osobnosti a roste a vyvíjí se ne podle normativních tabulek, ale nestejnoměrně podle osobnostních odlišností. Každé dítě je více talentované v určité oblasti, kterou zvládne lépe a rychleji, a jiná ho nebaví, pak ji zvládá hůř a déle. Úkolem rodičů a pedagogů je podchytit a rozvíjet zájem, nadání a pomoci s rozvojem tam, kde je dítě slabší. K tomu je třeba láskyplné rodinné prostředí, které vytváří nezbytný pocit bezpečí a jistoty.
Rozumový rozvoj
Mezi 4. a 5. rokem by měl být řečový projev dítěte gramaticky správný a měl by již ol1sahovat všechny slovní druhy Stále přesněji dítě identifikuje barvy, často a ve větší míře začíná užívat "šikovnější" ruku, zejména při úkonech vyžadujících zručnost. Jestliže, dítě zjevně dává přednost levé ruce, nezasahujeme do přirozeného vývoje laterality a dítě nepřecvičujeme. Dítě již ovládá 1500-2000 slova pomocná slůvka ten, ta, to nahrazuje skutečnými názvy osob, zvířat a věcí. Při řeči stále více používá přídavná jména a slovesa. Pokud se týče výslovnosti, mohou ještě přetrvávat některé charakteristické nepřesnosti.
Dítě by mělo umět:
- Samostatně splnit jednoduchý úkol
- Znát své jméno a příjmení, věk a místo svého bydliště
- Znát jména kamarádů, dětí z MŠ a příjmení některých
- Pojmenovat místnosti, ve kterých se pohybuje
- Znát základní pravidla chování na ulici a správně reagovat na červený zelený signál semaforu
- Správně pojmenovat předměty denní potřeby, s nimiž přichází do styku, znát jejich typické vlastnosti a účel
- Umět srovnávat a rozlišovat rozměry a tvar předmětů, (dlouhý- krátký, velký – malý, větší - menší)
- Poznat a správně pojmenovat alespoň 3 květiny
- Umět rozlišit strom listnatý od jehličnatého
- Rozlišovat ovoce a zeleninu podle vzhledu a chuti
- Poznat, pojmenovat a rozlišil několik domácích a hospodářských zvířat, znát jejich užitek
- Poznat a pojmenovat některé ptáky zvířata žijící v lese, na poli, v ZOO a ve vodě
- Snažit se správně vyslovovat hlásky, umět mluvit šeptem, potichu, hlasitě
- Dobře znát 4-5 říkadel a uplatňovat je při hře, umět je výrazně přednášek společně s ostatními
- Pozorně vyslechnout celou pohádku, poznávat hrdiny pohádek a jejich vlastnosti
- Volně reprodukovat jednoduchý děj pohádky a pokusit se o jednoduchou dramatizaci s vystižením charakteru postav
- Rozlišovat kladné a záporné vlastnosti postav
- Popsat vzájemnou polohu dvou předmětů pomoci vztahu: je v - není v... (v krabici, ve skříni)
- Umístil různé předměty podle pokynů: před, za, pod, nad, vedle, mezi, první, poslední
- Rozlišit a poznat tvary: kruh, čtverec, trojúhelník
- Sestavit různé jednoduché útvary podle skutečné předlohy i podle fantazie
- Stanovit vlastnost předmětu vzhledem k jinému ( malý - větší - největší, krátký - delší - nejdelší, úzký - širší - nejširší)
- Srovnávat předměty pokládáním na sebe a přikládáním k sobě a určovat menší než, větší než, stejně velký
- Vytvářet cesty v prostoru a hledat cesty od jednoho bodu k druhému (vláček po kolejích)
- Ukázat předměty, které mají dané vlastnosti: barvu, tvar, velikost
- Vybírat ze skupiny předmětů a postupně vytvářet skupiny předmětů podle dané vlastnosti (všechny předměty červené barvy)
- Rozhodnout o pravdivosti či nepravdivosti tvrzení, postupovat od nejjednodušších k náročnějším formulacím (míč je červený - je to pravda?)
- Uspořádat danou skupinu a najít; co do skupiny nepatří
- Vytvořit skupinu předmětů v počtu do 4 prvků a porovnávat více, méně, stejně a sestavil číselnou řadu 1-4
Nezvládnou ještě samostatně, ale vést děti:
- Rozlišovat časové vztahy (ráno, poledne, večer), den a noc (je světlo - je tma}, dnes, včera a zítra
- Velkou pozornost věnovat tematice přírody
- Pozorovat s dětmi změny v přírodě a chápat typické znaky ročních období (jaro, léto, podzim, zima)
- Správně dýchat při řeči
- Pokud dítě použije gramaticky nesprávný tvar, neopravovat ho, ale zopakovat dítěti tvar správný
- Snažit se používat spisovnou češtinu a rozvíjet spisovné vyjadřování
- Zachovávat pravidla dialogu, zvykat si respektovat mluvčího (neskákat do řečí)
- Vést děti k postupnému rozlišováni pravé a levé strany a orientaci nahoře - dole, v prostoru i na ploše papíru
- Vést děti k pochopení slov: všechny, každý, žádný
- Při čteni pohádek vést děti k rozpoznání šikovnosti, moudrosti, vtipu, hlouposti, lenosti, lsti
- Využívat situací z pohádek nenásilným mravním poučením
- Pěstovat v dětech smysl pro humor
Tělesný vývoj
Úkolem tělesné výchovy je zabezpečovat dětem dostatek tělesné aktivity, vést je ke správnému držení těla, správné chůzi, zdokonalovat běh, skok, házení a lezení. V pohybových hrách vést k radostnému a pohotovému procvičování obratnosti, rychlosti a postřehu, dbát na bezpečnost. Klást důraz na každodenní pobyt dítěte venku, zvyšovat jeho odolnost a zdraví otužováním.
Dítě by mělo umět:
- Chodit vyrovnaně a plynule se správnými pohyby paží
- Chodit po šikmé ploše a zvýšené rovině (po lavičce)
- Chodit volně v prostoru s vyhýbáním, s orientací mezi překážkami, se změnami směru a délky kroku
- Chodit po schodech nahoru a dolů bez držení střídat nohy
- Chodit po špičkách - střídat běh a chůzi podle pokynů
- Zvládnout přeběh na 20 m k cíli - i ve dvojících či trojicích
- Pohotově vyběhnout na smluvený signál
- Skoky na místě snožmo, z místa s otočením
- Poskoky v podřepu, přes čáru vpřed, vzad a vpravo, vlevo
- Přeskočit nízkou překážku z místa i při běhu
- Seskočit z vyšší roviny s dopomoci, později bez dopomoci na měkkou podložku
- Skok do dálky z místa i s rozběhem
- Plazení po břiše pod nízkou překážkou
- Plazení po lavičce v lehu na břiše s přitahováním rukou
- Přelézat vyšší překážky
- Prolézat tunelem po břiše i ve dřepu
- Koulet míčem k danému cíli ve dvojicích, po šikmé ploše, vyhazovat míč do výšky
- Házet míč do koše umístěného ve výši hlavy dítěte
- Pohotové přechody ze stoje do různých poloh podle povelu
- Stoj na jedné noze (krátká výdrž)
- Pokus o váhu s oporou
- Plynulé převaly (sudy) i na mírně šikmé ploše o kotoul vpřed bez do pomoci
- Chodit ve 2/4 taktu (pochodový krok)
- Dodržovat změny tempa běhu podle hudby, změny směru běhu, střídat a zrychlovat chůzi a běh podle pokynů
Pracovní rozvoj
Dítě by mělo umět:
- Samostatně používat kapesník
- Samostatně obout a vyzout botičky bez zavazování tkaniček (učit je zavazovat)
- Správně používat lžíci a postupně celý příbor
- Samostatně složit a uložil oblečení a botičky a další osobní předměty na určené místo protřepat polštářek a přeložit pokrývku
- Správně a bezpečně přenášet lehké předměty (dětské židličky, hračky)
Nezvládnou ještě samostatně:
- K samostatnému umyli a správnému užívání ručníku, k samostatnému česání
- K samostatnému používání záchodu, zacházení s toaletním papírem a splachovacím zařízením
- K samostatnému oblékání a svlékání, učil děti zapínat a rozepínat oblečení
- K samostatnému úklidu hraček a k udržování pořádku
- Postupně učit děti prostřít a uklidil stůl po jídle
- Zapojovat děti do úklidu (bytu, zahrady, hřiště...)
- Rozvíjet zručnost dětí při vytrhávání jednoduchých útvarů z papíru, nalepování, učil je jednoduché manipulaci s nůžkami
- Rozvíjet drobné svalstvo ruky při mačkání většího formátu papíru, skládání, překládání, zahnutí, přeložení růžku papíru
- Seznamovat děti s možnostmi tvořivé práce s různým materiálem
- Koordinovat činnost rukou a zraku při práci s drobným materiálem (navlékání korálků)
- Vést děti k tvořivé hře s konstruktivními stavebnicemi
- Zapojovat děti do péče a ošetřování rostlin doma i v přírodě
- Vést děti k péči o zvířátka doma i v přírodě
Mravní a citový vývoj
- Posilovat sebevědomí dítěte, jeho jistotu v chování a jednání, vést děti k péči o zdraví vlastní i ostatních, chránit se a ničím neohrožovat ostatní
- Vést děti ke zdvořilému chování vůči ostatním dětem i dospělým
- Podporovat iniciativu a pozitivní přednosti osobnosti dítěte, vytvářet soustavné podmínky k jejich rozvoji a uplatnění, motivovat a rozvíjet tvořivost dětí při hrách a ostatních činnostech
- Sledovat úroveň přizpůsobivosti dětí ve skupině, podřídit se zájmům většiny
- Postupně odstraňovat sobeckost dětí, prohlubovat žádoucí citové vztahy a charakterové vlastnosti (dětský optimizmus, soucítění, potřeba sounáležitosti, lítost, důvěra)
- Vést děti k navazování kontaktů s dalšími dětmi a známými dospělými osobami pod dohledem blízké osoby
- Rozvíjet schopnost sebeovládání, zvyšovat nároky na ukázněnost
- Vést děti k cílevědomosti a trpělivosti při překonávání překážek
- Usilovat o samostatnost, nebojácnost, opatrnost, ohleduplnost, vytrvalost a rozhodnost při různých činnostech
Dítě by mělo umět:
- Zhodnotil pod vedením dospělého následky vlastního chování v jednoduchých situacích
- Vědomě dodržovat základní pravidla chování
- Domluvit se s ostatními, být zdvořilý k dětem i dospělým
- Přiměřeně vyjádřit vlastní potřebu, umět požádat o něco
- Postupně uplatňovat iniciativu v různých činnostech
- Přizpůsobit se režimu dne v mateřské škole a postupně Chápat
- Význam některých činností (odpočinek po obědě)
- Zapojovat se do činností a umět se dorozumět ve skupině, postupně umět spolupracovat a vzájemně si pomáhat
- Správně reagovat na pokyn dospělého, příkaz, zákaz
- Přiměřeně dlouho se soustředit na jednu hru nebo činnost
- Udržovat pořádek ve věcech, hračkách a osobních potřebách a postupně pečovat o vlastní zevnějšek
- Postupně pomáhat v rodině s drobnými pracemi
- Postupně se zapojovat do přípravy rodinných oslava svátků, umět blahopřát
Estetický rozvoj
Hudební a pohybový projev
- Vést děti ke snaze o čistý, rytmicky správný zpěv s pěknou výslovností, zpívat s oporou o hlas dospělého či hudební nástroj, dbát na správné dýchání a přirozené tvoření tónu
- Rozvíjet základní repertoár říkadlových melodií a písní, podněcovat zpěvnost, spojovat u dětí zpěv s rytmizací pohybem i hrou na dětské hudební nástroje
- Upevňovat dovednost zazpívat v různém tempu s rozdílnou dynamikou
Dítě by mělo umět:
- Zpívat s menší oporou o hlas dospělého - ve skupině sólově
- S doprovodem zazpívat popěvky i říkadlové melodie ve dvou až třítónovém rozsahu
- Zazpívat 5-8 říkadlových melodií a 4-5 písní s vyššími nároky na intonační čistotu a rytmickou a dynamickou správnost
- Zpívat s nástrojovým doprovodem i bez doprovodu podle taktovacího gesta
- Využívat dětských bicích nástrojů při práci se slovy a textem
- Pohybově vyjádřit charakter skladby (pochod, ukolébavka) a reagovat pohybem na změnu hudebního doprovodu
- Poznávat hudební nástroj, s nimiž bylo seznámeno
- Poznat známou píseň podle předehrané melodie nebo zazpívaného úryvku
Dítě by mělo umět:
Obohacovat a prohlubovat dětské představy pozorováním a rozvíjením vnímacích schopností; využívat k tomu různé přiměřené techniky a materiály
Dítě by mělo umět:
- Uvolněně kreslit podle vlastni volby i podle zadání
- Kreslit plynulým a odvážným grafickým pohybem, silnějším i slabším materiálem na různě velké formáty (křídou, uhlem, rudkou, pastelem, slabým fixem, tužkou)
- Graficky zaznamenávat pohyb zápěstí (uvolňováni) - vertikální a horizontální linie a smyčky
- Při malování nanášet barvu a vybírat vhodné barvy
- Roztírat barevnou skvrnu prstem nebo dřívkem, hledat podobu věci ve vzniklém tvaru
- Otiskovat barevné skvrny přeložením papíru zapouštět barvu
- Pojednat celou plochu papíru technicky dokonalejší malbou s využitím velkých i malých štětců
- Při modelování zvládnout základní pracovní dovednosti mačkání, hnětení, válení, dělení na části
- Umět vyvinout stejnoměrný tlak při zpracování válečku mezi dlaněmi i mezi dlaní a podložkou a ke zploštění koule
- Vytvářet předměty vtlačováním palců do koule a vytahováním prsty (miska, hnízdo, hrneček, váza)
- Vytahovat drobné detaily z jednoho kusu hlíny (zobák nebo křídla ptáka, bodliny ježka)
- Vymodelovat zvířecí postavu, vystihnout tvar těla
- Vymodelovat lidskou postavu s důležitými detaily naznačenými vrypem, vytahováním nebo přilepením
- Vytvořit reliéf otiskováním předmětů, zdobit vrypem