1. třída – KUŘÁTKA
paní učitelky:
Bc. Markéta Halířová
Bc. Marie Burocková
Děti 3 – 4 leté
Podle nového zákona o předškolním vzdělávání rozpracovaném Rámcovým programem pro předškolní vzdělávání dělíme rozvoj dítěte na jednotlivé oblasti:
- biologická oblast (dítě a jeho tělo)
- sociálně-kulturní oblast (dítě a společnost)
- psychologická oblast (dítě a jeho psychika)
- environmentální oblast (dítě a svět)
- interpersonální oblast (dítě a ten druhý)
Všechny sledované oblasti spolu úzce souvisí a vzájemně se prolínají. Zajištění zdravého vývoje a prospívání dítěte, jeho učení, socializace a společenská kultivace probíhá v postupných etapách, kterými musí každé dítě projít. Vývojové etapy nemohou být přesně časově ohraničené s ohledem na individuální možnosti, schopnosti a odlišnosti každého dítěte. Následující přehled činností, dovednosti a znalosti by měl sloužit pouze pro orientaci a inspiraci rodičů a pedagogů. Měli by však mít na paměti, že dítě je samostatnou osobnosti a roste a vyvíjí se ne podle normativních tabulek, ale nestejnoměrně podle osobnostních odlišností. Každé dítě je více talentované v určité oblasti, kterou zvládne lépe a rychleji, a jiná ho nebaví, pak ji zvládá hůř a déle. Úkolem rodičů a pedagogů je podchytit a rozvíjet zájem, nadání a pomoci s rozvojem tam, kde je dítě slabší. K tomu je třeba láskyplné rodinné prostředí, které vytváří nezbytný pocit bezpečí a jistoty.
Rozumový rozvoj
V období okolo 3-3,5 roku dokáže dítě říct své jméno a jména svých sourozenců, zná již více, než 1000 slova začíná tvořit všeobecnější pojmy. Dokáže správně řadit slova ve větě, začíná tvořit souvětí. Poměrně zřídka" však umí užívat některé předložky a spojky. Čím více se blíží k 4. roku života, tím více se podobá řeč z gramatického aspektu normě. Dokáže již tvořit některé protiklady, zpaměti říká jednoduché básničky. Jeho slovní zásoba neustále roste a dítě umí utvořit i souvětí podřadná. Při vyslovování a také fonetické diferenciaci (tj. rozlišení jednotlivých hlásek sluchem) má ještě problémy, zvláště s hláskami, které jsou sluchově příbuzné, nebo se těžce vyslovují. V tomto věku některé děti nastupují do mateřské školy a rodiče by je k tomu měli připravit. Adaptace na nové prostředí tak proběhne bez potíží a dítě bez přítomnosti matky citově nestrádá a začlení se do kolektivu vrstevníků. Pobyt dítěte v mateřské škole podporuje celkový rozvoj dítěte, zejména rozvoj řečí. V tomto období dítě často pátrá po příčinách jevů, které se mu snažíme přístupným způsobem vysvětlit v odpovědi na otázku "proč ".
Dítě by mělo umět:
- S dohledem splnit jednoduchý, úkol
- Poznat a pamatovat si svoji značku a své místo v MŠ
- Umět pojmenovat osoby v rodině, v nejbližším okolí, bezprostředně vnímaná zvířata, rostliny, činnosti a jevy
- Postupně rozlišovat různé zvuky
- Snažit se zřetelně vyslovovat hlásky
- Snažit se srozumitelně vyjádřit svoje potřeby a přání
- Umístit různé předměty podle pokynů (na, do, v),
- Vkládat jednoduché předměty do otvorů tvarově shodných
- Ukázat, který z daných předmětů (objektů) je velký - malý
- Rozlišovat první, poslední, více, méně, stejně (všechny, žádný)
- Přiřazovat a porovnávat počet 1 a 2
- Přednášet říkadla za pomoci druhé osoby, později samo přirozeně přednést krátkou báseň
- Soustředěně vyslechnout krátký text
- S pomocí reprodukovat jednoduchý děj (pohádky)
- Podle ilustrace ukázat a pojmenovat postavy z pohádky
Nezvládnou ještě samostatně, ale vést děti:
- K sestavování různých útvarů z kostek nebo stavebnic podle vlastní fantazie
- K udržování směru (pohybovat se z jednoho místa na předem určené místo a hledat různé možnosti přemístění)
- K přednesu krátkých básniček
- Pěstovat smysl pro rytmus veršů
- Seznamovat děti s klasickými českými pohádkami (Červená Karkulka, O veliké řepě, Hrnečku, vař, O Koblížkovi)
- Vést děti k chápání a rozlišování smyslu a obsahu slov (poslušný - neposlušný, dobro – zlo)
- Budit v dětech sympatie ke kladné postavě
- Seznámit děti s dramatickým uměním pomocí maňásků, náměty vybírat ze života dětí nebo z pohádek
Tělesný vývoj
Podporovat správný růst a funkční vývoj, zabezpečovat dětem dostatek tělesné aktivity, klást důraz na každodenní pobyt dítěte venku, zvyšovat jeho odolnost a zdraví otužováním.
Provádět zdravotní cviky:
- dechová cvičení (nádech, zadržet dech, výdech, nádech nosem)
- vědomé uvolnění celého těla (hadrová panenka)
- procvičování a uvolňování svalstva celého těla, uvolňování ruky, zápěstí a prstů
Dítě by mělo umět:
- plazit se pod nízkou překážkou
- přelézat nízké překážky a prolézat překážky slalomem
- zvládnout plynulou chůzi se správnými pohyby paží
- zvládnout chůzí s různými polohami paží
- při chůzi překračovat nízké překážky
- přebíhat k určenému cíli a vyhýbat se překážkám
- vystupovat po mírně šikmé ploše
- vyjádřil rytmizovanou chůzi v pochodovém rytmu
- skok snožmo do dálky z místa
- koulet a házet míčem v určeném směru při správném nápřahu a mrštění paže horním obloukem
- správně držet a používat lžíci a hrníček
Nezvládnou ještě samostatně, ale vést děti:
- k hygienickým návykům při umývání a utírání se do ručníku
- ke správnému používání záchodu
- používal kapesník
- oblékat a svlékat se, ukládat oděv a obuv na určené místo
- obout a vyzout botičky
- ukládat hračky na určené místo
Mravní a citový vývoj
- Upevňovat u dětí pocit bezpečí a jistoty
- Rozvíjet přiměřené sebevědomí s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem
- Rozvíjet a podporovat pozitivní zvláštnosti osobnosti dítěte
- Rozvíjet samostatnost (při manipulaci s předměty, při sebeobsluze)
- Podporovat radostné prožívání, chválit za úspěch a povzbuzovat při neúspěchu
- Postupně dodržovat základní pravidla chování a jednání:
- neubližovat si navzájem
- umět navázat kontakt s ostatními dětmi a posilovat radost dětí ze styku s ostatními (zejména u jedináčků)
- podporovat vznik dětských přátelství, respektovat je a využívat je ve výchovném působení na děti
- dodržovat zdvořilostní návyky (pozdravit, poděkovat, oslovit, poprosit a požádat)
- upevňovat vztahy k rodičům a sourozencům
- dbát na ochranu životního prostředí
- dbát na bezpečnost (nebezpečí na silnici, elektrický proud, neznámí lidé, cizí psi)
Estetický rozvoj
Hudební a pohybový projev
Dítě by mělo umět:
- spojovat zpěv s pohybem a hrou na dětské hudební nástroje
- společně s oporou o hlas dospělého zazpívat nejméně 3 popěvky říkadlového rázu
- snažit se o udržení daného tempa písně
- postupně zdokonalovat dodržování přesnějšího rytmu (procvičovat pomalé a rychlé tempo při chůzi, běhu a tanci)
- postupně rozlišovat základní dynamický kontrast: tiše -hlasitě v řeči, ve zpěvu i ve zvucích kolem nás
Výtvarný projev
- Podporovat a motivovat výtvarnou činnost, posilovat tvořivý proces, rozvíjet dětské představy, fantazii a tvůrčí aktivitu
- Nepotlačovat individualitu výtvarného projevu dítěte
- Důsledně sledovat a opravovat správné držení těla při práci u stolu, pozor na sklon papíru (obrácený sklon papíru u leváků), dbát na správné držení psacích potřeb a procvičovat uvolňování ruky, zápěstí a prstů
- Postupně doplňovat k lidské postavě důležité detaily (obličej, ruce, prsty)
- Vést děti k naznačení prostředí, ve kterém se děj odehrává
- Vést děti ke slovnímu vysvětlení děje a vzájemných vztahů
- Důsledně vést děti k dokončení práce
Dítě by mělo umět:
- spontánně kreslit podle vlastní volby
- slovně vyjádřit, co nakreslilo - kreslit na základě citových podnětů a vztahů (rodina, kamarádi, náš dům, zvířátka, hračky)
- kreslit na základě citového prožitku (zážitky z rodiny, z vycházek, z výletů, z pohádek)
- jednoduchou formou znázornit dopravní prostředky (auto, vlak, letadlo, loď)
- kreslit i silnějším grafickým materiálem (křídou, rudkou, pastelem) po celé ploše velkých formátů
- přejít od kresby k malbě (naučit děti zacházet se štětcem a barvou, nanášet barvu na celou plochu papíru, zapouštět barvy do sebe
- přiměřeně zacházet s barvou, vyplňovat plochu mezi liniemi, malby štětcem hustou sytou barvou
- pomáhat při přípravě materiálu i při úklidu po malování
Modelování
- Rozvíjet u dětí prostorovou představivost a hmatový smysl
- Učit děti hravě zacházet s tvárným materiálem (mačkat ho, uštipovat, plácat, slepovat, hloubit, vytahovat bez nároku na ztvárnění určité představy)
- Učit děti zvládnout krouživý pohyb rukou při modelování koule
Dítě by mělo umět:
- Vyválet váleček mezi dlaněmi a mezi dlaní a podložkou
- ohýbat okraje placky, vytvářet jednoduché předměty (misky; talíře, košíčky) vtlačováním, vytahováním a slepováním modelovacího materiálu